Вадим Лисий: «Закон на одні вибори»

Характерною ознакою усіх останніх дискусій щодо децентралізації, адмінреформи та нової редакції закону про місцеві вибори є вперте небажання підіймати питання №1 – чим є і чим має стати влада громад в Україні?... 

Становлення місцевої політики, як такої, пройшло в Незалежній Україні кілька еволюційних етапів. Першим було функціонування в режимі «закутка» великої політики. Як у мегаполісах тисячі людей щодня їдуть із передмість на роботу у центральну частину міста, так і місцева політика довгий час була місцем, звідки стартували в область чи на Київ, а повертались або на чергові вибори, або «у вигнання». Жодні принципові питання на місцевому рівні не вирішувалися, все вирішувала Адміністрація, або договорняки в колі парламентської олігархії. Звісно, що при такій моделі відносин, про зміцнення самоврядних інститутів мова не йшлася. Другим етапом стало функціонування місцевої політики у якості сервісної служби при обслуговуванні інтересів загальнонаціональних партій та їхніх лідерів. Партійна структура місцевої політики повністю дублювала партійну структуру Верховної Ради, а місцеві коаліції були цілковитою копією парламентських альянсів.  Зараз ми перебуваємо на третьому етапі, хочеться сподіватися дуже нетривалому, коли увесь рівень місцевої політики в Україні являє собою щось середнє між офф-шором та задзеркаллям. Місцева політика являє собою якесь ГМО, тобто нежиттєздатний симбіоз із «приречених на довічне депутатство» ветеранів місцевої політики, перефарбованих представників колишньої партії влади та її сателітів, креатур від місцевих ФПГ та ОПГ,  а то й просто родичів поважних людей. Лише іноді на цьому пейзажі з’являються яскраві плями: окремі представники незалежного місцевого бізнесу, громадські активісти, політики нової генерації та нового світосприйняття. Принципова відмінність нинішньої стадії від попередніх, полягає у кардинальній зміні мотивацій участі у місцевій політиці. Якщо раніше у місцеву владу йшли задля подальшої адміністративної або партійної кар’єри, то сьогодні керуються або міркуваннями підприємницького прагматизму, або із розрахунку «може щось заробити». Але дійсно є такі, котрі хочуть щось змінити, починаючи з себе…  

Доречи, дискусія у ВРУ щодо закону про місцеві вибори продемонструвала, що парламент не готовий до емансипації місцевих громад і його цілком задовольняє як попередня сервісна модель місцевої політики, так і явно шизофренічна нинішня. Ще б пак. Майже кожна фракція в своєму складі має так званих «смотрящіх», які через своїх призначенців монополізували владу на рівні окремих районів та успішно торгують цим новим адмінресурсом. Кожна «фракція мажоритарників», за відсутності об’єктивних передумов для свого існування, сподівається обпертися хоча б на якесь представництво у місцевих радах та виконкомах. Кожний з примусово дистанційованих від влади олігархів сподівається не втратити хоча б локальні позиції у місцях розташування виробничих потужностей. До того ж, на часі децентралізація, адміністративно-територіальна реформа, вирівнювання міжбюджетних стосунків і т.і. Усе це, в купі з начебто боротьбою з корупцією на центральному рівні, цілком природно підігріває увагу до місцевої політики. Звісно, не для того, щоб нею займатися, а щоб на неї впливати.

Досить дивним виглядав сам перебіг та окремі нюанси прийняття закону про місцеві вибори. Залишимо поза увагою філософське питання, щодо наявності морального мандату в цього складу парламенту на прийняття подібних рішень. Але чому зміни до Конституції України розробляє Конституційна комісія, а закон про місцеві вибори, тобто один з ключових механізмів політичної децентралізації, яка є ключовою складовою конституційної реформи, подав парламент?  Чому презентації законопроекту і голосуванню не передувало жодних відкритих слухань за участі місцевих партій і представників громадських організацій. Чому ніхто не зробив жодних натяків на те, як новий закон буде сполучатися із майбутньою системою розподілу повноважень і т.і. Коротше кажучи, усе було зроблено так, немов адміністрація якогось виправного закладу зібралася щоб сформувати правила режиму для власного контингенту зі специфічними правами та обов’язками.

Наша принципова позиція полягає у тому, що місцева політика (у сукупності механізмів та інституцій місцевої влади і самоврядування, а також громадянського сектору) – це окремий, автономний і самодостатній рівень влади в Україні. Якщо Рада, як законодавчий орган, має право формувати нормативну базу, яка створює засади місцевої політики, то це зовсім не означає, що вона має у однобічному порядку нав’язувати цьому рівню влади власні уявлення про його місце в контексті системних перетворень.

У самій редакції закону дивує наступне: Чому не може бути самовисуванців на місцевих виборах і чому самодостатні місцеві лідери заганяються «у прийми» до всеукраїнських партій? Чому не надано можливість для участі у місцевих виборах громадським непартійним об’єднанням, які є більш адекватними і креативними суб’єктами політичного процесу? Чому у законі не враховано можливість участі у виборах до місцевих рад організацій нацменшин і невже ситуація з Кримом так нікого нічому не навчила? Чому виборчий бар’єр підвищено загально, а не із врахуванням чисельності виборців та типу населеного пункту? У підсумку,як завжди, маємо «закон на одні вибори».

Логіка президента також незрозуміла… У докорінно перезавантаженій системи місцевої політики, він міг би створити собі надійного партнера і міцну точку опори. Проте, замість цього, фактично погодився на зміцнення політичної залежності від парламентської коаліції, яка зазіхає на роль вертикально-інтегрованого політичного холдингу.

З точки зору реальних глибинних перетворень в Україні, перебудова засад та принципів місцевої політики має для нашої держави і суспільства набагато більше значення, ніж створення нової патрульної служби у структурі МВС та реформа Вищої Ради Юстиції. Про це треба казати і такий «дух» треба вкладати у «букви» законів.  

Без розвиненої і незалежної політики ми будемо ще досить довго мати те, що маємо сьогодні: влада на місцях є вкрай монополізованою, рівень компетенції місцевих посадовців є вкрай низьким, корупція носить тотальний характер, засилля кумівства і клановості, інститутів дієвого громадського контролю немає.  Раніше яскравим символом кризи місцевої політики був Сєвєродонецьк-2004, сьогодні маємо Мукачево-2015.  

На правах PR

политика Вадим Лысый
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Автор
(0 оценок)
Изложение
(0 оценок)
Актуальность
(0 оценок)
519 просмотров в октябре
Я рекомендую
Пока никто не рекомендует
фото
Утром вместе с заместителем Сумского городского головы Аленой Дмитриевской и депутатами городского совета Александром Зименко и Денисом Бутенко Андрей Садовый, который находится в Сумах  с рабочим визитом, поклонился памяти сумчан, погибших за свободу и независимость Украины и возложил цветы к могилам погибших на Аллее Славы. После посетил Центр обслуживания участников боевых действий, участников АТО и членов их семей. Здесь Андрей Садовый осмотрел совреме...
фото
Представитель Украины в весовой категории до 56 кг боксер Максим Галиничев из Сум уверенно побеждает Абдессамада Аббаз из Марокко и выходит в финал ІІІ летних Юношеских Олимпийских игр в Буэнос-Айресе. Об этом достижении спортсмена сообщается на странице Национального олимпийского комитета Украины в фейсбуке.
фото
Во время патрулирования автодороги Н-12 «Сумы-Полтава», экипаж патрульной полиции в Тростянце остановил автомобиль ВАЗ-2104, водитель которого двигался с неисправными внешними световыми приборами. Для проверки 32-летний мужчина предоставил необходимые документы. Проверяя их инспекторы заметили, что водительское удостоверение имеет явные признаки подделки. К тому же сам водитель имел признаки наркотического опьянения. В дальнейшем полицейские выяснили, что...
Общество
На время проведения ремонтных работ коммунальный транспорт меняет направление маршрутов: -через Центральный рынок будут курсировать троллейбусы №3, №4 и автобусы №58, №62; - троллейбус №16 - через пр. Шевченко. Пассажиров просят планировать маршрут поездки с учетом изменений. * Изменение направления маршрута - с 8:15 и до окончания работ;
РОЗЫСК
Работники Шосткинского отдела полиции выясняют местонахождение без вести пропавшего 49-летнего жителя Шостки Кролевецкого Андрея Викторовича. Мужчина 14 октября ушел из дома и не вернулся, а его место пребывания до сих пор не известно. Полиция принимает все меры, чтобы разыскать мужчину и очень рассчитывает на помощь неравнодушных граждан, сообщает Отдел коммуникации полиции Сумской области. В полицию с заявлением об исчезновении своего родного брата обрат...
Общество
17-18 октября на большей территории Сумской области ожидается высокая пожарная опасность (4 класс). Поэтому Государственная служба Украины по чрезвычайным ситуациям призывает граждан не провоцировать пожары на открытых территориях и соблюдать элементарные правила безопасности во время пребывания в природных экосистемах. В течение пожароопасного периода запрещается: посещать хвойные леса при объявлении чрезвычайной пожарной опасности 4-го класса; разводить...
фото+видео
Вчера в железнодорожном пункте контроля «Конотоп» пограничники Сумского отряда совместно с работниками фискальной службы обнаружили товар, который перемещался через государственную границу Украины с сокрытием от контроля. Во время проверки одного из вагонов поезда «Киев-Москва», в конструктивных особенностях пассажирского купе, пограничный наряд обнаружил 5 оптических прицелов к оружию. Обнаруженные предметы изъяты в установленном порядке. Продолжается уст...
Общество
С 13 по утро 16 октября сумские патрульные проработали 470 сообщений, из них 379 поступили на линию 102 и в 91 случае правонарушение было выявлено непосредственно патрульными. Инспекторы составили 178 административных материалов, из них: - 154 правонарушения в сфере безопасности дорожного движения; - 24 правонарушения в сфере общественной безопасности. К тому же обнаружили и составили соответствующие административные материалы на 14 водителей, управлявших...
фото
Эта история случилась в г.Ворожба Белопольского района. 12 октября в 21:34 в Службу спасения «101» поступила информация о пожаре в одном из домов многоквартирного одноэтажного дома на ул.Победы. Уже через 5 мин. на место прибыл дежурный караул 41-го государственного пожарно-спасательного поста. В 21:41 пожарные прекратили дальнейшее распространение пламени, а в 22:27 - пожар ликвидировали. Допустимая причина возгорания короткое замыкание электросети. Огонь...