Права людини під час жорсткого карантину роз'яснив юрист

Під час карантину через пандемію коронавірусу для громадян України з'явилося чимало обмежень. Утім, не треба забувати і про права людей під час таких заходів, наголосив правозахисник із Полтави Олександр Лютий, пише Спецкор.

Як ви знаєте, від сьогодні на нас будуть масово полювати і виписувати штрафи на 17-34 тисячі грн.

Тому ось вам інструкція як діяти, якщо вас все-таки зупинили.

‼ Я У ЖОДНОМУ РАЗІ НЕ ЗАКЛИКАЮ ІГНОРУВАТИ КАРАНТИННІ ЗАХОДИ, А ЛИШЕ РАДЖУ ЯК УБЕЗПЕЧИТИ СЕБЕ ВІД ШТРАФУ.

Отже, ВВІЧЛИВО і спокійно:

1) попросіть показати документи осіб, які вас зупинили.

2) вимагайте роз'яснити підстави зупинення/перевірки документів, з посиланням на законодавство: що таке громадське місце, чому вас зупинили і що саме ви порушили.

3) ви маєте права не показувати документи, можете навіть не мати їх із собою. При цьому просто так вас затримати ніхто не має права.

4) якщо у вас немає маски - вимагайте, щоб вам її видали або вказали місце, де вам видадуть маску за бюджетні кошти.

5) якщо ви з якихось причин показали свої документи, і протокол на вас все-таки складають - вимагайте підтвердження, що для цього є підстави (що було доведено вашу інфекційну хворобу). І пам'ятайте, що протокол завжди можна оскаржити в адміністративному суді.

Прочитайте роз'яснення нижче і ЗАПЕРЕЧУЙТЕ!

Проте, заради власної безпеки, завжди намагайтесь носити маску з собою.

Якщо знаходитесь у людному місці - вдягайте її.

Якщо вас все ж зупинили навіть у масці - так само дійте за інструкцією.

Про те, що саме можна кваліфікувати як громадське місце - нижче.

Не забувайте, що правоохоронці можуть заходити у ваше помешкання лише за рішенням суду.

------------------------------------------------------------------

РОЗ'ЯСНЕННЯ ДЛЯ ЗАГАЛЬНОГО РОЗУМІННЯ СИТУАЦІЇ

Всі нові обмеження спричинила постанова Кабміну № 255.

Будь-яка урядова постанова – це підзаконний акт, тобто вона має ґрунтуватися на положеннях закону і цілком відповідати їм. Без винятків.

При цьому, як урядова постанова має відповідати закону, так і закон має відповідати Конституції України.

У ст. 64 Конституції чітко передбачено: «Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України».

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції.

Ніякого надзвичайного стану введено не було.

Ще раз:

- свобода пересування може бути обмежена в умовах надзвичайного стану, а не надзвичайної ситуації (ст. 33 Конституції, п. 1 частини першої ст. 16 ЗУ “Про правовий режим надзвичайного стану”);

– право на свободу мирних зібрань може бути обмежено виключно судом (ст. 39 Конституції, п. 4 частини першої ст. 16 ЗУ “Про правовий режим надзвичайного стану”);

– право проведення релігійних та інших заходів може бути обмежено в умовах надзвичайного стану, а не надзвичайної ситуації (ст. 35 Конституції, п. 4 частини першої ст. 16 ЗУ “Про правовий режим надзвичайного стану”).

Кабінет Міністрів України не має повноважень оголошувати надзвичайний стан і запроваджувати обмеження прав громадян.

І ще: Конституція передбачає: «Незнання ЗАКОНІВ не звільняє від юридичної відповідальності»,– а ось про незнання підзаконних актів у ній не йдеться.

Законом від 17 березня Верховна Рада доповнила Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 44-3 «Порушення правил щодо карантину людей».

Нею встановлено, що «порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами», тягне за собою накладення штрафу на громадян від 17 тисяч до 34 тисяч гривень і на посадових осіб – від 34 тисяч до 170 тисяч гривень.

Такі суми стягнень для громадян, як це передбачено статтею 44-3 - це неадекватне стягнення, яке суперечить принципу пропорційності, оскільки не враховує ні рівня легальних доходів населення, ні розміру штрафів, передбачених у КУпАП та Кримінальному кодексі за схожі і навіть більш тяжкі діяння.

‼Отже, вищезгадана стаття 44-3 передбачає накладання штрафу за порушення правил щодо карантину, але, УВАГА, - зазначена норма не стосується здорових людей, а відповідно до статті 20 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», стосується лише осіб, які вже хворіють на інфекційні хвороби, чи є бактеріоносіями!!! ?

---------------------------------------------------------------------------

ПРО ЗАБОРОНИ ДЕТАЛЬНІШЕ

Заборонено з 6 квітня 2020 р. перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно.

Вулиця - не є громадським місцем.

Поняття громадського місця відсутнє у законодавстві.

АПД: у Києві КМДА визначила всі місця - як громадські.

ст. 3 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»: фінансування санітарних і протиепідемічних заходів, а також програм забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, інших програм, спрямованих на профілактику захворювань населення, здійснюється за рахунок державного і місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, а також позабюджетних коштів.

ст. 21 Кодексу цивільного захисту України: громадяни мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

ст. 16 цього Кодексу покладає на Кабмін відповідальність за створення резерву засобів індивідуального захисту та матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

ВИМАГАЙТЕ, щоб вам видали маску або вказали місце, де вам видадуть маску за бюджетні кошти. Ви не зобов’язані за власні кошти вживати протиепідемічних заходів.

Заборонено відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності.

І знову: ст. 33 Конституції - право на свободу пересування - може бути обмежене лише Законом, а не підзаконним актом.

Перелік парків і скверів у містах встановлюють міські ради.

Як правило, далеко не всі об'єкти мають статус парку чи скверу. А ті, що ними є - переважно не мають встановлених і тим більше позначених на місцевості меж. Тому сказати точно, знаходимося ми в парку чи ні - неможливо.

Поняття «прибрежна зона» в законодавстві відсутнє. Є «пляжні зони» і є «прибережні захисні смуги». Межі і тих, і інших - переважно не встановлені.

Заборонено з 6 квітня 2020 р. переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини.

Ця заборона ніяк не обмежує кількість людей, які супроводжують дитину:)

--------------------------------------------------------------------------

ПІДСТАВИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ДОКУМЕНТІВ

ст. 32 Закону про нацполіцію:

1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл;

5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

Зверніть увагу, "достатні підстави" - це конкретні факти, які вказують на конкретне правопорушення. А не "бо він нам підозрілий", "це просто перевірка", "ви тут гуляєте без маски у громадському місці".

‼ Вулиця - не місце здійснення спеціального поліцейського контролю.

Отже, якщо ці 6 пунктів не про вас - ніхто не має права перевіряти ваші документи!

Олександр Лютий

10:16, Сьогодні